الثلاثاء، ١٧ يوليو ٢٠٠٧

مش طالبه غير الغفران


نفسي أرسي علي شط الأمان , نفسي أحس إن البركان اللي جوايا بقي في انعدام , شوية فوق وشوية تقصيري بياخدني لكل انهزام , ليه مش بنفضل صح علي طول إذا كنا في قربه ومرضاته بنكون آخر تمام , بنبقي عارفين الغلط غلط قبل ما نعمله وبنعمله وبيبعدنا عنه وبنتوه وسط الزحام , زحام من خطايا وذنوب وصغائر بتتجمع علينا لغاية ما تبقي كبائر ومع ذلك بنبقي آخر روقان , بنبقي مبسوطين ومش حاسين بنضحك ونقول ربنا غفور ورحمن , وبعدين معاكي يا دنيا مش هتسبينا في حالنا لا وكمان هي ناقصة الشيطان , منك لله يابعيد نفسي أفرح فيك وانت بتتزف للدرك الاسفل من النيران , أجمل إحساس لما بحس إن ربنا راضي عني ومش غضبان , طيب وبعدين مع النفس الامارة بالسؤ دي ماتهمدي بقي هتوديني لفين كمان , يارب محتاجه لك قادرعلي كل شيء قويني واحميني نفسي أنتصر علي كل أعدائي وما أبقاش في انهزام , نفسي أرضيك وأكون قريبه ليك نفسي يفرح بيا حبيبي لما يشوفني عليه أفضل صلاة وأزكي سلام , إمتي بقي أرتاح منك يا دنيا مش عايزة اعيشك زهقت من مكرك وخداعك بجد إختبار صعب يارب مش طالبه غير الغفران .

37 تــعــلــيــقــك:

بيدو يقول...

يسعدني اكون اول تعليق
بصراحة كلام رائع وجميل واللى بيشد انتباهى انك دايماً قلقانة على نفسك وبتدوري على الطريق المستقيم وده دليل على ان نفسك مش أمنارة بالسوء بالعكس نفس لوامة على فعل الذنوب وان شاء الله ربنا يعينك ويقدرك على نفسك وعلى هواكي وعلى شيطانك ويجمعنا في جنات الخلد ان شاء الله

غير معرف يقول...

ربنا يغفر لنا كلنا
مطالب كثيرة نريدها وآمال عديدة
ولكن ساعتها لا نطلب إلا الغفران

mo'men mohamed يقول...

يا عبادى لو لم تخطئوا ثم تستغفروا فأغفر لكم لأاتيت بقوم غيركم يخطئون فيستغفرون فأغفر لهم




بس كده ده خلاصة الكلام
السلام عليكم

المونديال يقول...

كل إنسان لازم يغلط ولمن خير الخطائين التوابون

هاني جابر يقول...

ان الله غفور رحيم
مقال جميل جدا ربنا يباركلك ويغفرلنا ويغفرلك
ربنا يتقبل ان شاء الله
انا اول مره ازور مدونتك
ربنا يجازيكي خير ويعزك
لا تنسينا من دعائك

روح يقول...

عبد الرحمن

وانا كمان بيسعدني تعليقك والله يجزاك الخير علي المرور واتمني انة يدوم, بس علي فكرة انا لما بكتب مش بكتب عن نفسي وبس لا بكتب عننا كلنا في شخصي انا , تحياتي

-----------------------------

مشروع فنان

بجد انا سعيدة جدا ان حضرتك اول مرة تشرفني واتمني ما تكونش اخر مرة بورك فيك تحياتي

-----------------------------

mo'men mohamed

لاحرمني الله من تعليق حضرتك ومرورك ولا تنساني من صالح دعائك دمت بحفظ الله

-----------------------------

المونديال

كل إنسان لازم يغلط ولمن خير الخطائين التوابون

فعلا وربنا يجعلنا من التوابين دايما ويرزقنا التوبة النصوح قبل الموت مشكور تحياتي

-----------------------------

هاني جابر مشكور جدا اخي علي دعواتك الجميلة دي ولا تنساني من صالح الدعاء بورك فيك ونورت مدونتي

مشروع انسان يقول...

انا حقيقة مقرتش المواضيع كلمة كلمة بس مش عارف ليه كل المواضيع باين عليها الهم والحزن فك الله كربك
هو كويس ان الواحد يعترف بتقصيره اتجاه ربنا بس مش نجلد نفسنا ونزودها عن الطبيعى لان ده ممكن يجيب نتيجة سلبية ويبعدنا اكتر عن ربنا ويكون للشيطان منفذ من الناحية دى كلنا مخطئون اللهم اغفر لنا وارحمنا

Ert3ashat يقول...

جميل جداا و حساس جدا جدا

الجزء ده حلو اويي

نبقي عارفين الغلط غلط قبل ما نعمله وبنعمله وبيبعدنا عنه وبنتوه وسط الزحام

لسه بعقلى يقول...

علشان كده ..ربنا بيغفر لاننا بننسى ونخطا ونكسل نتوب
الحمد لله اننا بنقدر نتوب علشان ربنا بيتوب علينا...الحمد لله

رينـــــــــــا يقول...

بت انتى
انتى هتجننينى
انا بكتب كومنتات عندك
بدخل مش بلاقيها
عاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

ماااااااااشى
هفوتلك يا مستقصدااااااااانى

يابنتى ربنا قال ايه
وخلقنا الانسان فى كبد

الدنيا مش هتسيبنا
الا لو احنا اللى سيبناها
وتخلينا عنها
وادينها بالاولد شوز
غير دا
هتفضل ورانا ورانا
من فتن وبلاوى

ربنا يحميكى من شرورها وشرور ناسها
بحبك فى الله :)

روح يقول...

امام الجبل

بجد انا سعيدة بمرورك علي مدونتي وتعليقك بس لو تلاحظ ان بين كل بوست والتاني يوم او يومين بالكتير يعني نفس المود تقريبا, معلش اعذرني بس انا متفائلة بردوا, مشكور جدا جدا لك مني خالص التحية

روح يقول...

ert3ashat
جميل جداا و حساس جدا جدا

بجد بفرح اوي لما الاقي تتعليقك علي اي بوست ليا مشكووووووور علي مرورك بووووورك فيك

روح يقول...

لسة بعقلي
اولا الله يجزاك الخير انك نورتني في مدونتي النهاردة ومشكور علي التعليق اللي اتمني انة يدوم تحياتي

روح يقول...

رينـــا
نورتيني ياغالية بجد وهشوفلك موضوع سرقة الكومنتات دة شكل في حد مستقصدك فعلا ,
احبك الذي احببتني فييييييييييية يا اغلي رينا

بيدو يقول...

اخت روح مش ناوية تجي مدونتي من زمان مشرفتينيش

3abdo me7tas يقول...

فى البداية احب اقول ان ربنا غفور رحيم بعباده
الدنيا دى عبارة عن غرفة بس كبيرة شوية واحنا قاعدين فيها وربنا بيعطى لكل واحد امتحان معين ويا رب كلنا ننجح فى الامتحان ده
أنا مش عارف اتكلم لان البوست صعب شوية بس اللى اقدر اقوله ان ربنا يغر لينا جميعا ويكرمك باذن الله

روح يقول...

اخ عبد الرحمن
شرفني تواجدك في مدونتي وان شاء الله هزورك بورك فيك

----------------------------

اخ محمد
اللهم امين ربنا يستجيب لدعائك ومشكور بجد علي تشريفك ليا وتعليقك
بورك فيك

فاروتا المصرى يقول...

ربنا يثبتكم ويغفر لكم
وينفع بكم
واعملى لدنياكىكانكىتعيشى ابدا واعمل لاخرتك كانكى تموتى غدا

روح يقول...

مشكور اخ فاروتا علي مرورك اللي دايما بيشرفني لاتنساني من صالح الدعاء بورك فيك

كرم مسلم يقول...

السلام عليكم

انا متفق معاكى فى كل كلمة قلتيها

وبقول

يارب

جزاكم الله خيرا

روح يقول...

كرم مسلم
السلام عليكم مشكور اخ كرم علي تعليقك ومرورك علي مدونتي واتمني انة يستمر بورك فيك نورتني تحياتي

barbie girl يقول...

كلنا بنبعد وبعدها بنرجع تانى لربنا

بنموت ضميرنا احيانا بمزاجنا ونرجع نلاقيه صحى بردو فجأة
ورجوعنا دا بردو نعمة

نحمد ربنا عليها

Hadota ... حدوتة يقول...

نسال الله المغفرة لينا ولا بائنا وامهاتنا والتثبيت على الطاعة
الدنيا ابتلاء كبير
وفانية
وملهاش لزمة لا نجرى ولانسعى وراها
استفيدى بوجودك فيها
سبحى
اعملى خيرى
قرى من ربنا

احييكى البوست حلو
والكلام مؤثر

روح يقول...

barbie girl
السلام عليكم
بجد شرفني مرورك
واول زيارة ليكي
علي مدونتي
واتمني ان اشوف تعليقك
دايما تحياتي

----------------------------

adota .. حدوتة

السلام عليكم مشكورة اوي
انك شرفتي مدونتي
وانا دخلت مدونتك ما شاء الله
كل بوست اجمل من التاني
احيكي علي المدونة الجميلة
لاحرمني الله من زيارتك
تحياتي

الطائر الحزين يقول...

السلام عليكم

تتحدثين عن حالنا كلنا
نحن كلنا هذا الشخص
نعصى ونتوب ونتوب ونعصى

يارب ان نموت على رضاك
اللهم حسن الخاتمة نسألك

تحياتى

Ert3ashat يقول...

ليكي عندي تاج

خالد مصطفي يقول...

السلام عليكم ورحمه الله

جزاكى الله خيرا اختى الفاضله روح على

روائع كلماتك وما ذكرتيه هنا أكيد

بيحصل لكل إنسان منا لأن دى دنيتنا

اللى اخدنا عليها وهى دى سنه الحياه

ولكن نأمل ان شاء الله أن ربنا يكرمنا

بفضله ورحمته ويغفر لنا ويرحمنا

ويعافينا ويعفوا عنا .. اللهم

ارزقنا الاخلاص ف الاقوال والاعمال

والاحوال واهدنا واهدى بنا وارزقنا

.. حسن الختام

تقبلى خالص تحيت اختى الفاضله روح

ودمتم بحفظ الله ورعايته

روح يقول...

لطائر الحزين
السلام عليكم سعيدة بمرورك وتعليقك
مدونتي بصراحة نورت تحياتي

---------------------------

Ert3ashat
مشكور يا اخ ارتعاشة علي التاج
وفي اقرب وقت هلبي الدعوة تحياتي

-------------------------

خالد مصطفي
مشكور اوي لمرورك يا اخ خالد
شرفتني واسعدني تعليقك
اللي اتمني انة يدوم تحياتي

ta5areef يقول...

ما اجمل نظم قافيتك
ايه الكلام الكبير اللى انا باقوله ده
استغفر الله العطيم من كل ذنب عظيم واتوب اليه

استغفر الله
استغفر الله
استغفر الله

روح يقول...

تخارف دكتور
مشكور اخي علي مروروك وتعليقك
شرفتني تحياتي

الفاروق يقول...

اللهم غفر لنا ذنوبنا
واسرافنا فى امرنا
وثبت اللهم اقدامنا
وانصرنا على القوم الكافرين
آمين

جزاكى الله خيرا

غير معرف يقول...

مدونة رائعة وقرأت معظم التدوينات


ليا كلمة واحدة لا للتسويف لان محدش ضامن عمره


أكرر شكري ليكي يا روح علي سؤالك وكمان فوجئت بوضع مدونتي ضمن مدوناتك المفضلة علي الرغم من عدم زيارتي للمدونة من قبل وانا ليا الشرف طبعا

روح يقول...

الفاروق

اللهم امين
أسأل الله العظيم رب العرش الكريم
ان يستجيب دعائك
شرفني مرورك وتغليقك
تحياتي

روح يقول...

مصراوي اوي

عودا احمد يا اخ مصراوي
بجد حضرتك نورت مدونتي
ومشكور علي كلامك الجميل
مدونة حضرتك رائعة وكان لازم اضيفها
علي راس المفضلة عندي
أسأل الله العظيم رب العرش الكريم
ان يتم شفائك
واتمني زيارتك الدائمة لمدونتي
لك مني خالص التحية

عصفور المدينة يقول...

هذه المعركة تستمر حتى صعود الروح إلى خالقها والله أعلم من جاهد فيه حتى وإن غلب أحيانا

عصفور المدينة يقول...

حضرتك بتعدلي في التدوينة بتاعة التاج وانا باعلق عليها ضاع تعليقي بعد ما كتبته
:)

روح يقول...

والله انا متاسفة جدا لحضرتك
انا عملتها درافت ومش عرفة ارجعها تاني بس انا مسيفاها وان شاء الله
حالا هنزلها وارجوك ماتزعلش
وبكرر اسفي

© روح وريحان - Template by Blogger Sablonlari - Header image by Deviantart