الأحد، ١٩ أغسطس ٢٠٠٧

رقى الروح

يا خادم الجسم كم تشقى بخدمته
فأنت بالروح لا بالجسم إنسان...

كتاب الروح للعلامة ابن القيم الجوزيه

42 تــعــلــيــقــك:

مـحـمـد مـفـيـد يقول...

مبدعه حقا

رينـــــــــــا يقول...

السلاااااااااام علييييييكم
روووووووووووووووح الروح
وحشتينى جدااااااااااااااااا
وحشتينى اوى بجد
انا تمام الحمد لله يا قمر طمنينى انتى بس عليكى
ان شاء الله قريب نتكلم
ادعيلى

انا بعشق كتابات ابن القيم
وبجمع كل كتبه
وعندى كتب كتير لى اوى فى مكتبتى فى مصر

اختيار جميل يا روح
تحياتى يا جميل

الطائر الحزين يقول...

اللهم نقى انفسنا وطهرها

بارك الله فيك

غير معرف يقول...

فعلا مورناش الا تغذية الاجساد للاسف

وبننسي نغذي روحنا

تدوينة قصيرة وجميلة

عصفور المدينة يقول...

بوركت على النقل ومتهيأ لي انت غيرت تصميم المدونة لو أنا مش متوه يبقى مبروك
:)

بيدو يقول...

روح

مبروك مرة تانية على اللوك الجديد
وبجد بوست مختصر بس مفيد عشان البوست مش بطوله المهم هدفه
وبعدين يا اختى انا رديت عليكي في نفس البوست اللى سألتى فيه في نفس اليوم
انا متأخرتش والله واسف اذا التقصير من غندي
وسامحيني
وتحياتي

روح يقول...

محمد مفيد

والله انا مكسوفة جدا من حضرتك
سامحيني لتقصيري وان شاء الله
ازور حضرتك النهاردة
تقبل اعتذاري ونورتني
لاحرمني الله مروركم
تحياتي

روح يقول...

الطائر الحزين
دايما سعيدة بتواجدك وبتعليقك
لاحرمني الله من مرورك الكريم اخي
وفيكم بارك الله
تقبل تحياتي

روح يقول...

مصراوي اوي
اتمني تكون التدوينة عجبتك
بجد وفي انتظار اي ملاحظات
لاحرمني الله من مرورك الكريم
تقبل تحياتي

روح يقول...

استازنا عصفور المدينة
منورني والله اه فعلا غيرت
في المدونة ومنتظرة رأيك
واي حاجة ما تعجبكش قولي وانا اغيرها فورااا ومش عارفة اقول لحضرتك ايه علي
مدونة مدرسة العلوم الشرعية
ربنا يجزاك كل الخير اللي تتمناة
تحياتي يا استازي

روح يقول...

اخ بيدو
والله انا تعبت حضرتك معايا
معلش سامحني واتمني
ان البوست يكون عجبك
علي قصره لا تنساني من صالح دعائك
ارجوووك
تحياتي

جمعاوى يقول...

جزاكم الله خيراعلى التذكرة

روح يقول...

ريناااااااااااااا

وحشتيني اووىىىىىىىىىى
والله لسة جاية
علي بالي ومعيطة من كتر وحشتي ليكي
عايزة اكلمك وعايزة رقمك
قوليلي ممكن افلترلك الكومنتات
مخصوص عشان تكتبية
طمنيني عليكي
عاملة اية مبسوطة مرتاحة
اية اخبارك
انا قولت نسيتي رقمي وما اخدتيهوش
معاكي بالله عليكي خلي بالك من نفسك
يا توأمي وبالله ماتغيبي عليا مفتقداكي

مشروع انسان يقول...

نعم والله ان الانسان يحيا بروحه ويكون بها انسانا حقا ولكم تمنيت ان اكون روحا وفقط ولكنها ارادت الله فروح الانسان تجذبه الى السماء والى الاستعلاء عن الدنيا ونفسه تجذبه الى الارض اللهم اجعلنا ممن ترقى بهم روحهم ولا تذل بهم نفوسهم
مبارك على التصميم الجميل

روح يقول...

جمعاوى روش طحن

جزانا واياكم كل الخير
ومشكور اخي علي المرور
الكريم بورك فيكم
تحياتي

-----------------------

امام الجيل

مشكور اخي امام
علي هذه النبذه
الجميلة ومشكور علي
التعليق بورك فيك
تقبل تحياتي

Hadota ... حدوتة يقول...

صدقتى والله يا روح
تسلمى يا جميل

معلش معرفتش اجيلك امبارح على العشا
هوا كان فيه عزومة ولاايه؟؟ فين منابى بقى؟؟؟
هههههه

تحياتى ليكى يا قمر

روح يقول...

حدوته
نورتيني ياغالية
انتي ليكي عزومة اسبيشيل
ياحدوتي وبرودوا منابك شيلاهولك
لاتنسيني من الدعاء
بحبك في الله

Crazy Nemo يقول...

ro7
ازيك00 انا بحثت فى الموقع ولقيت الحديث مكتوب انه لايتطرق اليه احتمال التحسين انا معرفش يعنى ايه؟

رقمه 198531
انتى قلتيلى انك لما بحثتى لقيتى ان هو منكر انا برضه معرفش يعنى ايه ممكن توضحيلى؟
وهكتب ان الحديث ضعيف
بس يا ريت اعرف لان الموضوع بجد شاغلنى وانا متشكره جدا على الاهتمام وجزاك الله خيرا

Crazy Nemo يقول...

RO7
معلش انا اسفه
انا منتظره ردك بس يا ريت بسرعه
كان فى حديث تانى كنت عاوزه اسالك على صحته لانى ملقتهوش خالص فى الموقع اللى انتى كتبتيهولى
http://www.dorar.net/hadith.php
الحديث هو


قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ))عشرة تمنع عشرة((



سورة الفاتحة تمنع غضب الله



سورة يس تمنع عطش يوم القيامة



سورة الواقعة تمنع الفقر



سورة الدخان تمنع أهوال يوم القيامة



سورة الملك تمنع عذاب القبر



سورة الكوثر تمنع الخصومة



سورة الكافرون تمنع الكفر عند الموت



سورة الإخلاص تمنع النفاق



سورة الفلق تمنع الحسد



سورة الناس تمنع الوسواس







)لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين(



لم يدعُ بها مسلم في شيء إلا قد استجاب الله له.
بس بجد يا ريت بسرعه عشان عايزه اعرف النهرضه ضرورى
سلام

Crazy Nemo يقول...

ro7
معلش بجد والله انا اسفه جدا وعارفه انى تقيله بس بجد انا بحثت برضه عن الحديث ده وملقيتهوش

من ترك صلاة الصبح فليس في وجهه نور

من ترك صلاة الظهر فليس في رزقه بركه

من ترك صلاة العصر فليس في جسمه قوة

من ترك صلاة المغرب فليس في أولاده ثمره

من ترك صلاة العشاء فليس في نومه راحة

قال رسول الله صلى الله علية وآله و سلم "بلغوا عنى و لو آية"

admin يقول...

تم افتتاح مدونات
4xmisr
لتعليم التدوين على بلوجر باحتراف
spot-weblog.blogspot.com
الثانية للتعامل مع الانترنت بأمن
4xpert.blogspot.com
(تحت الانشاء)
باقى المدونات للربح من الانترنت لمن يهتم بذلك
شاكرين لكم سعة صدركم مقدما
وأرجو التواصل معنا بابداء الأراء والتوجيهات شكرا

كرم مسلم يقول...

السلام عليكم

انا كنت غايب من فترة ورجعت لقيت جديد جميل شكل المدونة الجديد

بالنسبة للتدوينة

كلام السلف نور ينبغى ان نقف أمامه

روح يقول...

نفرتيتي
السلام عليكم والله ان متاسفة جدا
لتاخيري بس والله غصب عني النت سيء له يومين المهم بالنسبة للدعاء اللي في البوست انا وجدت ان الحديث دة منكر انا هجاوبك علي اد معلوماتي العامة المحدودوة بصي يا ستي اولا انتي لقيتي في الموقع جملة لا يتطرق اليه احتمال التحسين واظن والله اعلم ان الحديث دة مش هيتطرق درجتة وتصبح حسن والله اعلم
بصي ياستي الحديث الضعيف اللي اعرفة اننا الاولي اننا نستدل بالصحاح من الاحاديث ولو استدللنا بحديث ضعيف للامانة لازم نقرن معاه درجته ونقول انه ضعيف ونحذر منه , سبب ضعفة بقي ممكن الحديث يصبح ضعيف لانه مكذوب اي مفتري علي الرسول علية الصلاة والسلام وميكونش قالة اصلا اي لا اصل له وممكن لان احد رواه الحديث كان مشهور بالكذب مثلا او سؤ الخلق اذن دة بيكون نقطة ضعف رهيبة في الحديث , كمان ممكن يكون منقطع ازاي ممكي احد الرواة يكون مات قبل ما يشوف ويعيش مع الراوي اللي روي عنه
اذن يبقي ازاي روي عنه الحديث يبقي هنسميه منقطع يعني السند بتاعة مش متصل , وانا بحذرك اوي من احاديث كتيرة وادعية كتيرة مكذوبة ومنتشرة علي النت وياريت ما ترسليش اي احاديث لصديقاتك في المسنجر الا لما تتاكدي ان سند الحديث بجواره

روح يقول...

نفرتيتي
انا كتبت الرد دة بسرعة لاني خارجة
ولما ارجع بمشيئة الرحمن يكون عندك صحة الحديثين مع اني مش مطمنة لهم اصلا
انا بحثت بحث سريع كدة وما لقتش عليهم حاجة بس ان شاء الله لما هفيدك واسفة مرة تانية اتحمليني ومشكورة غاليتي علي اهتمامك ولما تستعملي الموقع اللي ادتهولك اكتبي كلمة وحدة من الحديث اللي عايزة تتاكدي من صحته وخدي بالك ان نتيجة البحث ممكن تكون من اربع او خمس صفحات ودوري كويس وان شاء الله لما ارجع هجيبلك اللي عايزاة سلام ياغالية

Crazy Nemo يقول...

انا متشكره بجد على اهتمامك ومستنيه ردك وانا هكتب دلوقتى فى البلوج ان الحديث ده منكر وربنا يوفقك
شكرا مره تانيه

mohand يقول...

السلام عليكم


مش بتقولي انسان

انسان ميعرفش انه انسان
دا حالنا

عموما جزاكي الله خير


تحياتي

روح يقول...

نفرتيتي
السلام عليكم
انا لقيت حديث دعاء سيدنا يونس
بعدة روايات خدي اللي هديهالك
بالنص ماشي

صحيح الجامع الصغير المجلد الأول
--------
3383 ( صحيح )
دعوة ذي النون إذ دعا بها و هو في بطن الحوت لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين لم يدع بها رجل مسلم في شيء قط إلا استجاب الله له


وفي رواية تانية:

صحيح الجامع الصغير المجلد الأول
--------
3383 ( صحيح )
دعوة ذي النون إذ دعا بها و هو في بطن الحوت لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين لم يدع بها رجل مسلم في شيء قط إلا استجاب الله له

-------------

وثانيا حديث بلغوا عني ولو
آيه دة هو جزء من حديث صحيح

صحيح الجامع الصغير المجلد الأول
--------
2837 ( صحيح )
بلغوا عني و لو آية و حدثوا عن بني إسرائيل و لا حرج و من كذب علي متعمدا فليتبوأ مقعده من النار
( حم خ ت ) عن ابن عمرو .

------------

ثالثا اول حديثين
منتظرة النت يظبط عندي
عشان اعطيكي النتيجة لكن حتي الان
لم اجدهم كاحاديث وما اظن ان اول حديث صحيح والله اعلم ولكن لا جزم بذلك الا لما اتم البحث
والمعذرة علي التاخير النت مش مساعدني نهائي اتحمليني

Crazy Nemo يقول...

انا متشكره جدا يا روح على الاهتمام ووقت متلاقيهم قوليلى
سلام

ta5areef يقول...

ما باليد حيلة
طبيعة البشر الاهتمام بالجسم وليس بالروح

روح يقول...

4xmisr

السلام عليكم مشكور يا فندم
علي المرور واحنا
فعلا بحاجة لمدونات
من النوع دة
وجزاكم الله عنا كل الخير
تحياتي

روح يقول...

كرم مسلم

السلام عليكم
يارب يكون التجديد
في المدونة عجبك
وكلام سلفنا الصالح
علي راسنا كلنا
ونتمني ان نحذوا حذوهم
تحياتي

روح يقول...

mohand

السلام عليكم
نورتني يا اخ مهند
ايه رايك في التعديلات
تحياتي

روح يقول...

تخاريف دكتور

مشكور يا دكتور علي التعليق
ولو انه متاخر شوية
بس مش مشكلة
تحياتي

روح يقول...

نفرتيتي
أبشري بخير من الله
لقتلك حديث عشرة تمنع عشرة
والحمد لله طلع زي ما قولتلك
انة لايصح بس فية بعض المعاني الصحيحة
لكن هو كحديث مكذوب وخدي الرابط دة
http://www.khayma.com/da3wah/3.html
وان شاء الله هشوفلك التاني
بس ادعيلي بتيسير الامر
وادعيلي بالهداية والرضا من الله
بحبك في اللـــــــه

روح يقول...

نفرتيتي
بصي لردود الناس
علي صحة الحديث عشرة تمنع عشرة
هنا هتلاقي ناس كتير تحروا
عن صحته وجابوا فتاوي جميلة
http://www.ahlalhdeeth.com/vb/showthread.php?threadid=2770&highlight=%CA%E3%E4%DA+%C7%E1%DD%DE%D1

روح يقول...

نفرتيتىىىىىى
ابشرىىىىىىىىىىىىىىىىىىى
لقيت لك صحة الحديث التاني
بتاع من ترك صلاة ....... الخ

http://www.khayma.com/da3wah/151.html

يلة منتظرة دعواتك
اوعي تنسيني من الدعاااااااااااء
واي خدمات انا تحت امرك
وربنا ييسر
بحبك في الله

غير معرف يقول...

ماشي هما سطرين كويسين مقلناش حاجة

بس ان شاء الله كدة يعني خلاص هنقعد عليهم سنة منكتبش جديد

واللا هو بيات شتوي واللا ايه

:)

كل شوية ادخل نفس السطرين هما هما

الخيط الرفيع يقول...

هلوووووووووووووو
روح
الاستفتاء طلع فيه البوست طلب سيادتك والمدونه كلها تنتظر تشريفك

لسه بعقلى يقول...

روح
اقل الكلمات قد تكون ابلغها
روح انا محتاجة رايك بجد المرة دى ..مش هترصف فى حاجة غير لما تقولى رايك ...انا حاسة انك بقيتى اختى الكبيرة
بحبك فى الله

روح يقول...

مصراوي اوي

بالراحة يا اخ مصراوي
انا خلاص اخدت اني مش بعرف
اكتب الا لما تضغطوا عليا كدة
بس ربنا يستر وتيجي لغاية
كدة ماتنساناش من الدعاءك
عشان الالهام ينزل عليا واكتب
هههههههههه

روح يقول...

الخيط الرفيع
علم وزورتك وبوستك
يجنن يابنتي والله
ربنا يرضي عنك
تحياتي

روح يقول...

لسة بعقلي

والله يابنتي انا خيفة عليكي من نفسي
سيبك مني انا بحب اهدي النفوس
وياريت تشوفي حل عايزة اميلك
لاني بجد حسة باخوتك
ومش عرفة هنا بتاخدوا
الاميلات من بعض ازاي
وبالله عليكي لازم تحطي في دماغك
انك انتي السكن والمسئولة
عن حياه هادية وبشطارتك
تمتصي غضبه وربنا يوفقكم
ويجعلكم ازواج صالحة لبعض
بحبك في الله

© روح وريحان - Template by Blogger Sablonlari - Header image by Deviantart